Verslag week 1 Vakantie Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Jan Brunninkhuis - WaarBenJij.nu Verslag week 1 Vakantie Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Jan Brunninkhuis - WaarBenJij.nu

Verslag week 1 Vakantie Nieuw Zeeland

Door: Jan en Marion

Blijf op de hoogte en volg Jan

08 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Na ons verblijf in Singapore zijn we nu echt begonnen aan onze vakantie. Eerst een korte inleiding.
Wij zijn geland in Christchurch. Dit ligt aan de oostkust. Omdat we de volgende dag pas onze camper konden ophalen, hebben we eerst een bezoek gebracht aan Christchurch. Deze stad is bekend om de aardbeving van 3 jaar geleden. Wat je daar aantreft gaat boven al je verwachtingen. Het centrum van de stad bestaat uit of afgebroken gebouwen of gebouwen (plm. 100 stuks) die nog op de nominatie staan om afgebroken te worden. Wanneer je hier loopt, dan ervaar je pas wat een aardbeving tot gevolg kan hebben. Niet alleen materieel, maar ook psychisch. Navraag bij de lokale bevolking bevestigt onze gedachten; de inwoners zijn bij het depressieve af. Komt ook omdat er na drie jaar nog steeds geen duidelijke plannen voor herbouw klaarliggen. Laat staan of er überhaupt wel voldoende geld hiervoor beschikbaar is. In feite komt het erop neer, dat het gehele centrum herbouwd dient te worden.

Na deze toch harde werkelijkheid is ons eerste reisdoel de West Coast. De West Coast kenmerkt zich door een lange smalle strook van cultuurgrond tussen de Tasman Zee en het bergketen; de zuidelijke Alpen. Het gebied is bekend om zijn "ruwe" bevolking. Dit vindt zijn oorsprong bij de eerste bewoners. Dit waren voornamelijk goudzoekers, mijnwerkers en medewerkers van houtzagerijen. Harde werkers die vaak ver van huis hun arbeid verrichten.
In de hoogtijperiode (eind 19e begin 20e eeuw) waren er meer inwoners in de West Coast dan nu het geval is. Wanneer je om heen kijkt, dan wordt de oorspronkelijke bevolking nog regelmatig "vertegenwoordigd". Wat wel opvalt is de vriendelijkheid van de lokale bevolking. Standaard wordt als eerste gevraagd hoe je dag tot op heden was. En natuurlijk beantwoorden wij deze positief.
We hebben de afgelopen week veel gezien. Van locaties waar mijnen werden gedolven tot natuurgeweld. Natuur, meren, vogels en alles wat daarmee verband houdt is voldoende aanwezig. Bijzonder was de trip naar een zeehonden lokatie. We hebben daar een aantal volwassen en jonge zeehonden gespot. Toch iets anders dan in de dierentuin. Verder was het uitstapje naar de Pancakes bijzonder. Een rotsformatie in de zee, die bestaat uit (zoals de naam als doet vermoeden) een soort van pannenkoeken. De wetenschap heeft nog steeds niet helder, hoe deze nu daadwerkelijk zijn ontstaan.

Op gebied van historie hebben we een aantal mijnwerkersplaatsen bezocht zoals Brunner (steenkool) en Ross (goud). Wat hierbij opviel is de harde levensstijl destijds. Ver van huis en gezin moesten de mannen vaak de werkzaamheden verrichten. Ongelukken kwamen regelmatig voor met soms de dood tot gevolg. Voor de weduwe, die vaak met vele kinderen (6 of meer was geen uitzondering), werd het een strijd om te overleven.
Een ander bijzonder fenomeen zijn de beide gletsjers (Frans Jozef en de Fox Glacier). Beide kunnen tot op redelijke korte afstand aanschouwt worden. Wel dient vermeld te worden, dat de gletsjers sterk in grootte verminderen. De reden hiervoor is genoegzaam bekend. Als alternatief voor een bezoek dichtbij de gletsjers, worden er vele toeristische helikoptervluchten boven de gletsjers gemaakt. Verder kan men onder begeleiding over de gletsjers en door de spelonken wandelen.
De natuur is mooi, zo niet prachtig. Omdat de West Coast bekend staat om zijn vele regenval is de natuur groen. De vegetatie bestaat uit tropische planten. Wanneer je dit nog niet eerder in dergelijke mate hebt ervaren, maakt dit wel indruk. Daarnaast is het geluid van de krekels doorlopend aanwezig. Het mag soms ook wel iets minder zijn.

Het links rijden gaat goed. Vanzelfsprekend af en toe een "hapering", doch dat mag de pret niet drukken. De highwegen zijn niet te vergelijken met onze snelwegen. Een vergelijk met de lokale provinciale wegen in Nederland is treffender. Voor sommige attracties (zoals bijvoorbeeld de Gillespies Beach) moet je over een smalle bochtige en heuvelachtige grindweg van 12 km. Iets dat je in Nederland niet zo snel meer tegenkomt.

Overall een 1e week waarop we met tevredenheid terugkijken. De natuur is prachtig, de mensen vriendelijk, voldoende cultuur kunnen snuiven en het weer werkt in zijn optima forma mee ( geen regen en gemiddeld 25 graden). De verwachtingen zijn dat het weer de komende week ook nog zo blijft. Op naar Otago & Southland met als hoogtepunt Milford Sound. Tot de volgende week, Jan en Marion.

Route
De volgende route hebben we gevolgd. Vanaf Christchurch via de 73 en de Arthur's Pass naar de West Coast. Via Greymouth (wegnr. 7) en Reefton naar Westport gereden. Vanaf deze plaats weer naar beneden gezakt (wegnr. 6) waar we o.a. de volgende plaatsen hebben aangedaan, t.w. Hokitika, Ross, Frans Jozef, Fox Glacier en Haast. Via Haast zijn we over de Haast Pass (2.150 meter) naar het district Otago gereden.

• 08 Februari 2014 - 10:44

John En Anje:

Op naar de derde week, klinkt goed allemaal. Veel plezier nog

• 09 Februari 2014 - 20:58

Mark:

Leuk om te horen dat het daar lekker warm is.

We zijn hier thuis van de pizza's afgestapt. (alle smaken hebben de reveu gepaseerd).
    De frituur week is nu aangebroken.

Veel plezier nog.

• 09 Februari 2014 - 20:59

Gerrit:

Prachtige natuur en mooie fotos. Beetje jaloers kijk ik hierna. Heel veel plezier en een goede voorspoedige reis Gerrit en Diny

• 10 Februari 2014 - 09:35

Teun (& Anne):

Genoten van de verhalen en de foto's! Gister de sneeuw van Sotchi en nu de beelden van heerlijk warm Nzl. Geniet er van en laat ons meegenieten. Veel plezier! Anne & Teun

• 10 Februari 2014 - 09:39

Ylon En Louis :

Ziet er zeer goed uit. Mooi weer, prachtig land zo te zien. Veilige reis verder en heel veel plezier nog. Wij behelpen ons wel met genieten van alle medailles die Nederland op de winterspelen haalt. We zien uit naar nog meer foto's en verslagen.

• 10 Februari 2014 - 19:46

Ria:

Jeetje wat een indrukken doen jullie daar op. Mooi om te zien en te lezen.
    Benieuwd naar de volgende foto's.

Gr. Ria

• 12 Februari 2014 - 17:44

Marcel En Berndien:

Hoi jan en marion

Zo te zien hebben jullie het wel naar je zin aan de andere kant van de wereld.
    We hopen dat jullie nog veel plezier hebben en dat er nog fantastische foto's gestuurd worden.

we zijn benieuwd!!

Gr. Marcel en Berndien