Verslag week 2 Vakantie Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Jan Brunninkhuis - WaarBenJij.nu Verslag week 2 Vakantie Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Jan Brunninkhuis - WaarBenJij.nu

Verslag week 2 Vakantie Nieuw Zeeland

Door: Jan en Marion

Blijf op de hoogte en volg Jan

15 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Na het bezoek aan de Fox Glacier op zondag 9 februari j.l. zijn we maandag vertrokken richting Lake Hawea. Onderweg een student opgepikt die op doorreis was naar Queenstown. Hij was voornemens een tocht alleen door de bergen te maken. Om zich te voorzien in zijn eten had hij een geweer bij zich. Het blijkt dat je in Nieuw Zeeland het hele jaar door ongelimiteerd op schadelijk wild mag jagen. Na een onderlinge blikwisseling hebben we onze plannen aangepast en zijn we doorgereden naar Queenstown. Achteraf voor iedereen een juiste keuze.
Queenstown blijkt een uit de kluiten gewassen dorp te zijn geworden, dat nagenoeg geheel op toerisme drijft. Het is geen mooie stad doch heeft voldoende vertier. Wij waren er in ieder geval snel klaar mee en hebben de spullen de volgende dag opgepakt en zijn doorgereden naar Te Anau. Dit is de basisplaats voor de tocht naar Milford Sound. Milford Sound is te vergelijken met de Noorse fjorden.
Na een prachtig autorit van plm. 120 km. en de diverse stoppen onderweg hebben we de volgende dag de boot genomen voor een tocht door de fjord. Zowel de rit ernaar toe als ook de boottocht hebben veel indruk gemaakt. Het weer werkte niet helemaal mee, doch dit werd meer dan voldoende gecompenseerd door de aanwezige zeehonden, de dolfijnen, de pinguïns en de vele watervallen. De stuurman bracht de boot soms onder de waterval. Ondanks de vooraf gegeven waarschuwingen heeft Marion dit een nat pak opgeleverd.
Vanaf Te Anau zijn we de volgende dag vertrokken om in 2 etappes via de Southern Scenic Route door te rijden naar Dunedin. Zoals de naam ook al doet vermoeden is het een prachtige route om te rijden. Je gaat van bergen naar dalen, over vlakten om daarna weer in heuvelgebied (vergelijkbaar met Wales) te komen. Het landschap is na iedere bocht weer anders en mooier. Onderweg diverse stops gemaakt waaronder trapjes naar watervallen, de zeekust en het "einde van de wereld" t.w. Bluff. Bluff is het meest zuidelijke plaatsje van Nieuw Zeeland. Nu nog naar Noorwegen voor het meest noordelijk gelegen bereikbaar punt.
Ons "eindpunt" was zoals gezegd Dunedin. Hier zijn we 2 dagen geweest. De eerste dag hebben we besteed met een bezoek aan het schiereiland. Hier hebben we het Royal Albatros Centre bezocht. Naast de albatrossen hebben we pinguïns gezien en zeerobben. Bijzonder was de aanwezigheid van het "6-inch Amstrong Disappearing Gun" op dit gedeelte van het schiereiland. Dit kanon is geplaatst eind 19e eeuw omdat de Nieuw Zeelanders bang waren voor inmenging door de Russen. Het specifieke van dit kanon was en is, dat het ondergronds wordt geladen en na het vuren direct weer onder de grond verdwijnt. Tussen elk schot ligt plm. 1 minuut. Het kanon is in praktijk nooit gebruikt.
Hierna hebben we het enige kasteel van Nieuw Zeeland bezocht t.w. het Larnach Castle. Dit kasteel is in de 19e eeuw gebouwd door de bankier en parlementariër William Larnach. Hij heeft rijkdom en armoede gekend, is drie keer getrouwd geweest en heeft in 1898 in het House of Parlement zelfmoord gepleegd. Het kasteel is daarna in verval geraakt. Rond 1960 heeft een van de erfgenamen de herbouw opgepakt. Het onroerend goed is nog steeds in familiebezit.
De volgende dag hebben we Dunedin bezocht. De stad viel ons enigszins tegen. Er zijn een aantal mooie gebouwen waaronder het station, het gerechtsgebouw en de kathedraal. Verder zijn we getuige geweest van een ware competitie tussen doedelzak bands. Hiermee sluiten we een week van uitersten af. Op naar het noorden!

Zandvliegen, zandvliegen en nog eens zandvliegen.
Wanneer het warm wordt in de West Coast komen de kleine zandvliegen te voorschijn. Niet klein maar fijn, maar klein en om te vermoorden. Nadat deze vliegen je gebeten hebben ontstaat er een enorme drang om te krabben. Dit kan tot infecties leiden. Begrijpelijk dat we hiervan niet verschoond zijn gebleven. We zien het maar als een offer voor het mooie weer, dat we hebben gehad. In de rest van Nieuw Zeeland komen ze ook voor doch in veel mindere mate.

Route
De route die we hebben gereden ging vanaf Fox Glacier naar via de 6 naar Queenstown. Vanaf hier via de 6, de 97 en de 94 naar Te Anau om vervolgens via de Southern Scenic Route de weg te vervolgen naar Dunedin.

• 15 Februari 2014 - 10:49

Laura:

Hoi Jan en Marion,

Wat ziet het er daar prachtig uit! Mooie foto's hoor! Maar wat zijn dat voor hutjes waar Marion bij staat? Hadden jullie even genoeg van de camper?

Groetjes Laura

• 18 Februari 2014 - 08:58

Evelien:

HOi luitjes

Geniet er elke dag van. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt.................
    Leuk om jullie verslag te lezen..............supermooi land he.

have fun

Greats evelien

• 23 Februari 2014 - 14:07

Anje Meijer:

Zit even jullie verslag te lezen,ziet er geweldig uit.Wat een mooi land.Door de foto's krijgen wij er ook een super beeld bij.Geniet van de laatste weken want voor je het weet zit je weer in vasse!!!!!groetjes uit almelo xxxx

Tags: NLZWeek2