Terugblik - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jan Brunninkhuis - WaarBenJij.nu Terugblik - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jan Brunninkhuis - WaarBenJij.nu

Terugblik

Door: Jan en Marion

Blijf op de hoogte en volg Jan

16 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Nu we de reis achter onze rug hebben is het tijd om eens terug te kijken. Je kunt je voor zo'n vakantie heel uitgebreid voorbereiden, de werkelijkheid is vaak anders dan je je zelf vooraf hebt voorgesteld. Speciaal voor een land dat aan de andere kant van de wereld ligt.
Het begint al met de reis ernaar toe en terug. Je bent toch als snel een 30 uur onderweg. Dit hangt wel af of je onderweg ergens een paar dagen blijft.
Dan het land zelf. In onze ogen is het niet te vergelijken met een Europees land. De natuur, de bergen, de bezienswaardigheden, de historie, alles is anders dan dat je gewend bent. Dan heb je nog de verschillen in de beide eilanden. Vooraf adviseren veel mensen, die al in Nieuw Zeeland zijn geweest om eerst het noordelijke eiland te bezoeken om daarna naar het zuiden af te zakken. Dit in verband met de mooie natuur van het zuidelijke eiland. Wij bekijken het vanuit een andere hoek.
Ten eerste ligt het zuidelijke eiland op de aardbol lager, hetgeen betekent dat de gemiddelde temperatuur hier ook lager is dan dat van het noordeiland. De periode van reizen kan van invloed zijn op de keuze van welk eiland je het eerste bezoekt.
Verder valt ons op, dat de beide eilanden in onze ogen niet met elkaar te vergelijken zijn. Het noordeiland heeft veel meer historie in verband met de Maori's, de ontdekkingsreizen in de 18e eeuw en de emigraties van de eerste Europeanen in de 19e eeuw. Verder kan het noordeiland bogen op prachtige kusten, mooie geisers, haar mineraal en modder baden en de economische ontwikkeling. Door al deze bijzonderheden is het noordeiland veel meer bevolkt dan het zuiden en wordt daardoor ook als drukker ervaren.
Het zuidelijke eiland is echt een eiland voor natuurliefhebbers. Er is geschiedenis geschreven door de goudzoekers, de kolenmijnen en de houtwinning doch deze zijn nu minder nadrukkelijk aanwezig. De natuur heeft hier de overhand. Deze is wild en op sommige plekken oogstrelend. Milford Sound is hiervan een mooi voorbeeld. Door dit gebied echter alleen te noemen doe je de rest van het eiland duidelijk tekort. Het aantal inwoners op het zuidelijk eiland is relatief beperkt t.o.v. het noorden. Hierdoor komt het soms voor, dat je "uren" kunt autorijden zonder een levend wezen tegen te komen. Op zich al een bijzondere ervaring.
Hoe lang en op welke wijze je de vakantie invult, hangt natuurlijk van de eigen persoonlijke omstandigheden af. Beschikbaarheid van tijd, geld, voorkeur van wijze van vervoer en persoonlijke interesses zijn hierin mede bepalend. Wij hebben voor ons zelf in ieder geval wel vastgesteld, dat (wanneer je de reis een keer in je leven maakt) je toch al snel zes weken nodig hebt om een goed beeld te krijgen en alles voldoende op je in te kunnen laten werken. Afhankelijk van die invulling zal de verdeling van je tijd per eiland ook kunnen verschillen. We hebben 2 jonge dames gesproken, die 3 maanden (!) hebben rondgereisd op alleen het noordelijke eiland. Persoonlijk hebben wij onze verdeling (nagenoeg 50 -50) van de beschikbare 6 weken als prettig ervaren.
Ter afsluiting willen wij iedereen adviseren, die in de gelegenheid is om naar Nieuw Zeeland, dit ook te doen. Je zult er niet teleurgesteld worden. Het is een vakantie geworden, waarop we de rest van ons leven op blijven terugkijken.