Verslag week 6 Vakantie Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jan Brunninkhuis - WaarBenJij.nu Verslag week 6 Vakantie Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jan Brunninkhuis - WaarBenJij.nu

Verslag week 6 Vakantie Nieuw Zeeland

Door: Jan en Marion

Blijf op de hoogte en volg Jan

16 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Het verslag van week 5 zijn we geëindigd met de vraag of we alsnog de tip van de pianist gaan opvolgen. Dit hebben we wel gedaan en achteraf met grote tevredenheid. Wanneer je met eigen ogen een open mijn ziet met een diepte van plm. 600 meter, dan beleef je dit wel iets anders dan een documentaire op de tv. De wijze waarop het gebouw is verplaatst geeft alle aanleiding tot waardering.
Omdat ons doel is om eerst naar Cape Reinga te gaan (het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland) wordt de zondag grotendeels verder besteed met het afleggen van kilometers. Hiervoor kiezen we de Pacific Coast Highway. Niet voor de kilometers achteraf wel voor de schoonheid van de route. De route is zeer divers. Dan berglandschap met haar haarspeldbochten, stijgingen en dalingen en dan weer de kust om vervolgens weer over te gaan in heuvelgebied. Verschillende bochten hebben een maximum advies snelheid van tussen de 25 en 45 kilometer. Al met al verveelt de route geen moment. Bij Auckland komen we zelfs op een ware snelweg terecht (2 maal 3 rijbanen)! Wat ons vandaag ook opvalt zijn het grote aantal motorrijders op de weg. Dit zal wel komen door de mooie route met haar vele haarspeldbochten.
De maandag volledig besteed aan onze reis naar Cape Reinga. Na een tocht van 4 uur ( ook o.a. weer door een gebergte) komen we uiteindelijk aan op het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. Hierdoor zijn we op de uiterste punten van de vier windstreken in Nieuw Zeeland geweest. Verder heeft Abel Tasman rondom deze kaap gevaren en is captain Cook hier aan land gegaan. De Maori's zien dit punt als het gebied in Nieuw Zeeland, waar de overleden hun reis naar het hiernamaals beginnen. Wetenswaardigheidje: De afstand hemelsbreed tot Bluff ( zuiden) bedraagt 1.524 km. Ondanks de lange tocht toch een tevreden gevoel. Na de gebruikelijke foto's rijden we terug en overnachten in Whatuwhiwhi. De rest van de week willen we vanaf Whatuwhiwhi langzaam afzakken naar Auckland.
De dinsdag gaan we eerst naar het lokale strand op advies van een bewoner. Het strand is prachtig en er liggen mooie schelpen. Er worden verscheidende gevonden en meegenomen. Een wandelaar heeft ons gezien en brengt zelfs een heel mooi exemplaar mee. Nu nog de uitdaging om alles heel naar Nederland te krijgen. De rest van de dag hebben we ingevuld met de reis naar Kerikeri en een bezoek aan de historische gebouwen in deze plaats, zoals het Kemp House Huis met de oudste houten vloer in Nieuw Zeeland, het Old Stone House (een voormalig handelshuis gebouwd uit steen ter bescherming tegen aanvallen) en twee mooie watervallen. De nacht brengen we door op een hele kleine maar gezellig ogende camping net buiten Kerikeri.
De volgende dag (woensdag) hebben we grotendeels besteed aan een bezoek aan Waitinga. Waitangi is bekend omdat in deze plaats de vredesovereenkomst is getekend tussen de Maori's en de Engelse regering. Van af dat moment is Nieuw Zeeland definitief een kolkonie van het Britse rijk.
Het gebied dat we bezocht hebben heet officieel de Waitangi Treaty Grounds en wordt door Nieuw Zeeland bestempeld als historisch gezien het belangrijkste gebied.
De overeenkomst tussen de Maori's en de Engelsen is door 50 stamhoofden van de Maori's ondertekend. Captain William Hobson heeft een belangrijke rol vervult in de totstandkoming van de overeenkomst. Deze moest namelijk zowel in het Engels als ook in het Maori's worden opgesteld. En voor die tijd een hel of een job waarbij het tijdsaspect ook nog een belangrijke rol speelde.
In het gebied zijn o.a. de originele oorlogsboot van de Maori's te zien (lengte 35 meter), de restanten van de boom waaruit hij gemaakt is, het Treaty House, het Meeting House en de vlaggenmast met zowel de vlag van de Maori's als ook die van nieuw Zeeland. Dagelijks wordt er door de Maori's ook nog een aantal keren een show opgevoerd. Hier zijn we niet naar toegewenst. Een beetje teveel geschreeuw in onze ogen.
Het Meeting House is met de deuropening naar het noorden gebouwd. Daarmee sluit dit aan op het Treaty House. Hiermee wilde men de onderlinge toenadering benadrukken. Het Meeting House is verder symmetrisch gebouwd. Hiermee wordt bewerkstelligt dat het gebouw in balans is. Omdat in de periode het merendeel van de Maoir's op het noord eiland woonden (en nog doen) hebben de Maori's van het zuidelijke eiland een stoel aangeboden. Deze is naast hét gebruikelijke houtsnijwerk voorzien van groene steentjes en een extra plank onder de stoel waar een grote groene steen is gelegd. De stenen komen namelijk alleen maar op het zuidelijke eiland voor. Daarmee hadden ze toch een ware stempel gedrukt op hun aanwezigheid in het Meeting House.
Onderweg naar Kawakawa nog een kort bezoek gebracht aan de Haruru Falls. Niet spannend, wel leuk. Na het toch historische bezoek aan Waitangi hebben wij een andere belangrijke historische ontwikkeling bekeken te Kawakawa en wel die van Oostenrijkse kunstenaar Hundertwasser. Deze kunstenaar hield er een eigen denkwijze op na met betrekking tot wonen e.d. Zijn inspiratie hiertoe heeft hij gekregen na zijn eerste bezoeken aan Nieuw Zeeland. De structuren in de natuur gebruikte hij voor zijn werken. Het mag dan ook niet verwonderlijk zijn, dat hij uiteindelijk besloten heeft om zich definitief te vestigen in Nieuw Zeeland. Hij is zelfs genaturaliseerd. Het stoffelijk overschot van hem ligt begraven op zijn privébezit te Kawakawa. De nacht hebben we doorgebracht op een kleine camping nagenoeg strak gelegen aan het strand in het plaatsje Waipu Cove.
Omdat we in onze ogen nog voldoende tijd over hadden, hebben we besloten om toch naar schiereiland te gaan met o.a. haar plaatsje Coromandel. Hier willen we dan zowel de donderdag als de vrijdagmorgen gebruiken om het eiland te bekijken. We hebben achteraf geen spijt hiervan gehad. De kusten (zowel de west- als ook de oostkust) zijn prachtig met haar stranden en baaien. De kustroute is meer dan de moeite van het rijden waard. Daarnaast nog een bezoek gebracht aan de Rapaura Watergardens, het plaatsje Coromandel, de Cathedral Cove en de Hot Water Beach. Deze laatste is een plek aan het strand in de buurt van het plaatsje Hahei. Op het strand komt het hete bronwater spontaan naar boven en maken mensen een soort van kunstmatig bad waarin zij lekker genieten van het warme water in combinatie met het zand.
Hierna doorgereden naar onze laatste plek van overnachting in de buurt van het vliegveld. Dit met name omdat de berichten rondom de mogelijke storm niet allemaal positief zijn. Na een toch iets lichtelijke onrustige nacht de volgende dag de camper ingeleverd en naar het vliegveld gegaan voor onze terugreis.
Hiermee komt er een eind aan een meer dan indrukwekkende vakantie.

Het weer tijdens de vakantie.
We durven er bijna niet over te beginnen. We hebben de gehele periode welgeteld 1 dag gehad, dat het iets miezerde. Dat was onze tocht naar Bluff. Het uiterste zuidelijke punten van Nieuw Zeeland. Verder een nacht regen gehad en op onze vertrekdag (zaterdag 15 maart) was het niets anders dan regen. Dit als gevolg van de cycloon Lusie , die westelijk voorbij Hieuw Zeeland trok.
Alle overige dagen waren zonnig en lekker warm met af een toe een wolkje (of een paar meer) aan de lucht. We realiseren ons terdege, dat de weersomstandigheden mede hebben bijgedragen in de wijze waarop wij onze vakantie hebben beleefd.

Gereden route:
Vanaf Te Aroha Highway 26 om bij Paeroa de 2 te volgen naar Waihi. Vanaf deze plaats de Highway 25 genomen, bij Kopu richting Waitakaruru waar we de Pacific Coast Highway weer hebben opgepakt. Deze gevolgd tot Clevedon en daarna via Alfriston naar Auckland via Highway 1. Deze Highway helemaal gevolgd tot uiteindelijk Wangarei.
Vanaf Whangarei Highway1 gevolgd tot Cape Reinga. Daarna weer terug om bij Awanui de Highway 10 te volgen ook wel de Twintig Coast Discovery Higway genoemd. Na het plaatsje Lake Ohia slaan we af richting Whatuwhiwhi.
Vanaf Whatuwhiwhi Higway 10 gevolg om bij ??? af te slaan en de toeristische route te volgen. Deze komt weer uit op Highway 10 en gaat naar Kerikeri.
Vanaf Kerikeri Highway 1 gevolgd en via Paihia en Whangarei de afslag genomen naar Waipu Cove. Hier de Twin Coast Discovery Highway gevolgd tot aan Kaiwake. Daarna de Highway 1 om vervolgens bij Wellfsford de Highway 16 (dit is ook de Twin Coast Discovery Highway) te volgen. Bij Auckland via Highway 1 richting het zuiden om daarna va Highway 2 en Highway 25 (de Pacific Coast Highway) naar Coromandel te rijden. Deze verder gevolgd en afgeslagen naar Highway 2 en daarna 1 richting Auckland voor onze laatste overnachting in Nieuw Zeeland.